Groep 3

Welkom op de pagina van groep 3! Wij zijn een hele gezellige klas met 14 kinderen, en wel 3 juffen:  juf Willeke, juf Lisbeth en juf Sonja. We doen heel veel leuke dingen in groep 3, en de kinderen leren natuurlijk ook heel veel. In rekenen, lezen en spelling zijn ze inmiddels al een ‘kei!’ We zullen deze pagina regelmatig aanvullen met foto’s en stukjes over de activiteiten in onze klas. Veel kijk en leesplezier!

Schooljaar 2017-2018

april 2018

Groep 3 ging op reis We zijn inmiddels weer terug van een reis naar Fantasieland. We zijn met een vliegend tapijt op vakantie geweest en vanuit fantasieland zijn we op avontuur gegaan naar schateiland. Onderweg hebben we veel samen moeten werken om de wilde dieren op een afstand te houden. Doordat we allerlei opdrachten met succes uit hebben gevoerd, kwamen we verder in het verhaal. Het was een super gezellige, maar ook spannende reis. We zijn dus ook weer blij dat we, gezond en wel, thuis zijn gekomen . We hebben een geweldige schat aan ervaringen en verhalen mee genomen naar Nederland. Heeft u ze nog niet van ons gehoord? Bekijk dan de foto’s die vertellen u al heel veel.

We hebben veel mindfulness oefeningen gedaan. Dit was even gek, maar dat vinden wij nu heel normaal en we doen dit regelmatig als we heel hard hebben gewerkt. Tijdens de drama lessen hebben wij ons dat eigen gemaakt. Sommige kinderen worden zo relaxed dat ze zelfs in slaap vallen. We hebben tenten gebouwd voor de overnachting in het bos. Dit moest in goed overleg, anders bakten wij er niets van. We hebben ook Mandala’s ontworpen en gemaakt van natuurlijk materiaal, voor Koning Veelvraat. Bijna jammer om ze weg te geven, want ze waren zo mooi geworden.

Mijn Lijf
Nu wij weer met beide benen op de grond staan, hebben wij in het in het nieuwe thema over mijn ons lijf of ook wel ons lichaam. Dit thema hoort bij onze lees methode lijn 3 en sluit mooi aan bij het thema van de projectweek “Jij en ik “. Inmiddels is onze hoek al verandert in een ziekenhuis. Dus mocht u zich de komende week niet helemaal fit voelen dan mag u altijd voor een behandeling bij het ziekenhuis in groep 3
aanwaaien. We gaan de komende week op ontdekkingstocht naar ons zelf en de ander. Wat zijn de verschillen en wat zijn de overeenkomsten. We proberen dit te beschrijven, maar ook te tekenen. Hoe zien onze ogen er eigenlijk uit, en wat is een neus eigenlijk een aparte vorm. Hoe zou je dat nu in klei kunnen vormgeven. Waar komen wij eigenlijk vandaan en zijn wij er altijd al geweest. Mooie filosofische vragen waar we eens met elkaar over gaan praten. Het onderwerp vriendschap komt ook aan bod. We krijgen ook een hele mooie voorstelling te zien van theatergroep Krijt. Wilt u een stukje mee genieten van deze voorstelling, kijk dan op deze site :

https://www.sttprodukties.nl/voorstelling/141/wat-is-er-mis-met-mijn-vis.

Daarnaast krijgen we ook muzieklessen die bij ons thema passen. Wij hebben er zin in en we hopen dat u op 26 april ook naar groep 3 komt kijken als we u een stukje kunnen laten zien van wat wij hebben ontdekt en geleerd in de komende weken. Tot 26 april!
Groetjes uit groep 3

januari 2018

Afscheid van juf Nicky, schaatsen en vis eten.

30

Voor de vakantie hebben we afscheid genomen van juf Nicky. Ze heeft ons een half jaar geholpen in de groep. Bedankt voor de fijne tijd juf Nicky en veel succes op je nieuwe school!
Schaatsen en schaatsles voor groep 3 en 4
Groep 3 is samen met groep 4 naar de ijsbaan in Zwolle geweest. Enthousiaste ouders hebben ons geholpen om daar te komen en zo konden we gezellig met elkaar gaan schaatsen. We hebben schaatsles gekregen van verschillende juffen en na een uurtje schaatsen kregen wij het al aardig onder de knie. “Dit willen we nog wel een keer”, was de reactie van de kinderen na de schaatslessen. Hierbij willen we juf Ellen bedanken, omdat ze dit voor ons heeft georganiseerd. We weten niet of het al kan, maar juf Ellen, we willen ons alvast opgeven voor volgend jaar!
Soep, vis en pizza.
Oefenen met juf Anneloes hoe het gaat in een restaurant
Misschien heeft u het al gemerkt, maar met onze taal methode hebben wij het over “smakelijk eten”. We hebben samen al een verse tomatensoep gemaakt. We hebben een echt restaurant in onze klas waar we spelen hoe het echt gaat in een restaurant. Juf Anneloes probeert de kinderen de woordenschat woorden te laten gebruiken tijdens het spelen en ze begeleid het spel in het restaurant. Tijdens de woordenschat les van deze week kwamen de verschillende vissen aan bod die je in een restaurant zou kon bestellen. Ja. Je kunt over vis gaan praten, maar nog leerzamer is dat je er over praat en ook meteen verschillende vissen leert eten. Best spannend om een vis te proeven als je nog nooit vis hebt gegeten. Maar bijna alle kinderen hebben het aangedurfd om een stukje vis te eten. Niet iedereen was meteen enthousiast, dus we kwamen er meteen achter dat de smaken van iedereen kan verschillen. Volgende week gaan we onze eigen pizza maken. Alle ingrediënten hebben we al bedacht en alles gaan we zelf maken. We gaan woensdag alles voorbereiden en donderdag gaat de pizza de oven in. We hebben al geoefend hoe het gaat in een echt restaurant. Dit gaan we dan met elkaar uitspelen. Tafeldekken, bedienen, welke vragen stel je als ober, welke woorden hebben we geleerd en kunnen we nu inzetten tijdens een gesprek in het “echte “restaurant. Hoe gebruik je het bestek, en wat moet je doen met een servet. Dit zijn de laatste oefeningen waarmee we het thema af gaan sluiten voor we weer verder gaan met het volgende thema. We houden u in de volgende nieuwsbrief weer op de hoogte over dit nieuwe thema en wat we binnen dit thema weer allemaal gaan beleven.

31
Tot de volgende nieuwsbrief, Groetjes vanuit groep 3

november 2017

Met lezen, spelling, woordenschat, handvaardigheid en natuur hebben wij het over “de boom”. We werken over de veranderingen van de boom in de verschillende seizoenen. We weten inmiddels wat er allemaal gebeurt met de natuur in de verschillende seizoenen.
Vogelverhalen en tips uit groep 3
Ook hebben wij het over de verschillende vogels in onze tuin gehad. We weten wat de verschillen zijn tussen de koolmeel, de pimpelmees, de mus en de vink. We weten inmiddels waar vogels van houden en we hebben daarom zelf vetbollen gemaakt en de pinda’s geregen voor in onze vogelhoek. Hebben jullie de vogelhoek al ontdekt in de schooltuin?
We hebben van de papa en mama van Vladi 2 nieuwe “plonk” vogelhuisjes, een vlinderhuisje en een voederhuisje gekregen. Zo super aardig! Bedankt nog hoor, voor dit mooie cadeau aan groep 3!

30
Wist u dat u:
–  als het aan de vogels ligt, u een hele rommelige tuin mag hebben?
Laat maar gerust een bos takken in de tuin liggen (vogels kunnen zich hier mooi in verstoppen of hier in schuilen of een nestje van maken).
– meer vogels in uw tuin krijgt, door de verschillende planten, bloemen en struiken (insecten) in uw tuin. En wat dacht u van een mooie groene grasmat (wormen).
– een pimpelmeesje kunt herkennen aan zijn paarse koppie (pimpelpaars, zo onthouden wij dit vogeltje). De koolmees kunt u herkennen aan een zwart koppie en een soort stropdasje voor.
Wilt u nog meer weten over vogels? Stel dan gewoon uw vraag aan een leerling van groep 3, die kunnen u vast het juiste antwoord geven.
Verhalen vertellen en schrijven in groep 3, kan dat?
Dinsdag zijn we voor het eerst begonnen met het verhalen schrijven. Voor je
verhalen kunt schrijven, moet je eerst weten hoe een verhaal is opgebouwd.
We hebben eerst gekeken naar de verschillende hoofdpersonen in een boek
en waar speelt het verhaal zich af (Dit staat altijd in het begin). Na de eerste
les begon het al aardig te leven hebben we gemerkt. De volgende dag
werden we namelijk al verrast door het enthousiasme van Nicole.
Nicole had namelijk een tas vol boeken mee en de dieren die een rol of
hoofdrol speelde in het boek. We zijn in de kring meteen weer begonnen met
het onderwerp “verhalen vertellen”.
We zijn inmiddels al zo ver dat we ons eigen verhaal aan het schrijven zijn.

31 32